Pekka Seppä: Panostukset kulttuuriin

Kaupunki on lehtitietojen mukaan tehnyt sopimuksen Moskovan Novaja-oopperan kanssa esiintymisistä Poleenissa. Ilman kustannuksia tämä esiintyminen ei varmaankaan suju. Näiden kustannusten avoin selvitys ei näköjään kuulu nykyisen hallintokulttuurin piiriin. Mielestäni sekä kuntalaisten että luottamushenkilöiden tulisi tietää, mihin ja kuinka paljon verovaroja käytetään.

En oikein usko, että venäläistä korkeakulttuuria tuomalla Pieksämäelle syntyisi vetovoimaa työntekijöille. Eiköhän tuo työ ja siihen liittyvä palkka ole pääasia. Samaan aikaan puristetaan ”ilmat pihalle” paikkakunnan kulttuurista ja varsinkin sen työntekijöistä. Antamalla mahdollisuuksia enemmän paikallisille ja suomalaisille esiintyjille tyydytettäisiin suurinta osaa yleisöstä. Korkeakulttuurikin voisi olla suomalaista. Ei kotimaista kannata aliarvioida.

Kaupunki haluaa yhteistyökumppaneita liike-elämästä kun se satsaa muualta tuotettuihin kalliisiin projekteihin. Samalla kuitenkin arvokas paikallinen yhdistystoiminta (ml urheilu) menettää aikaisempaa tukeaan. Eivät yritykset voi lisätä kovinkaan paljon tukeaan suoranaisesti omaan toimintaansa kuulumattomaan toimintaan.

On tietenkin hyvä, että saamme ammattitaitoista työvoimaa muualta, mutta ei pidä liioitella suhtautumista siten, että ryhdytään tukemaan vierasta kulttuuria. Pieksämäen resursseilla eivät tavoitteet vaikuta uskottavilta.

Pekka Seppä