Toimintakertomus vuodelta 2008

Yleistä

Vuosi 2008 oli yhdistyksen 44. toimintavuosi (perustettu 4.2.1965). Kulunut vuosi oli tapahtumarikas ja työntäyteinen. Naisten Liiton pääsihteeri Elina Laavi vieraili tammikuussa. Alkuvuoden ilahduttava asia oli Etelä-Savon Kokoomusnaisten piirin ”henkiinherättäminen” 1.4.2008 Mikkelissä pidetyssä perustamiskokouksessa. Kesää ja loppuvuotta hallitsivat 26.10. pidetyt kunnallisvaalit. Vaalityössä ilahduttavaa oli hyvä yhteistyö Ukko-Kokoomuksen ja Pieksänmaan Kokoomuksen kanssa. Vastaavaa ei ole koettu aikaisemmin.

Jäsenistö

Vuoden lopussa oli maksaneita jäseniä 33 (edellisenä vuonna 31). Pitkäaikainen ja hyvin ansioitunut jäsenemme, Sirpa Pulkkinen erosi 18.1. sairauden vuoksi. Paikkakunnalta pois muuttanut Sirpa Pakkala katsottiin myös eronneeksi, kun ei kahteen vuoteen ollut maksanut jäsenmaksua eikä vastannut yhteydenottoihin.

Ilahduttavasti saatiin myös uusia ja aktiivisia jäseniä. Anja Karjalainen ja Tuula Husso liittyivät jäseniksi vuoden alussa, Päivi Harlin-Saarela huhtikuussa ja paikkakunnalle miehensä kanssa hiljattain muuttanut Karin Karjalainen kunnallisvaalien kynnyksellä 22.9. Karin halusi myös heti ryhtyä kunnallisvaaliehdokkaaksi ja se hyväksyttiin ilomielin.

Hallitus

Puheenjohtajana on jatkanut Maiju Laakso. Varapuheenjohtajaksi nimettiin Pirjo Lankinen. Hän on vastannut myös Kansion opintokerhotoiminnasta. Sihteerinä jatkoivat Sirpa Heiskanen ja Annamari Kontio, joka oli myös tiedottaja. Rahastonhoitajana oli Marjatta Juppi. Muita hallituksen jäseniä olivat Mirja Koistinen, Anna-Maria Kovanen ja Anja Leinonen.

Hallitus on kokoontunut seitsemän kertaa: 9.1., 24.4., 28.7., 11.9., 21.9., 11.11. ja 13.11., syyskokouksen jälkeen.

Luottamushenkilöpaikat

Marjatta Juppi oli kaupunginhallituksessa Seija Hietakankaan varahenkilö sekä käräjäoikeuden lautamies. Hän on ollut myös PASOn (Keski-Savon oppimiskeskus ky:n ) hallituksen varajäsen. Sirpa Heiskanen oli sosiaalilautakunnan varsinainen jäsen. Pirjo Lankinen toimi vammaisneuvoston jäsenenä. Jaana Leskinen on ollut koulutuslautakunnan varajäsen.

Vaalilautakunnan jäseninä ovat toimineet Marjatta Juppi, Sirpa Heiskanen ja Mirja Koistinen, joka on myös ollut entisessä lukiossa toimineen lautakunnan varapuheenjohtajana.

Annamari Kontio on ollut seurakunnan nuorisotyön johtokunnan jäsen, varalla Pirjo Lankinen. Maarit Valkonen oli seurakunnan lapsityön johtokunnan jäsen.

Kokoukset ja kokoontumiset

• 17.1. Yhdessäolon ja tutustumisen ilta Ravintola Castillossa, läsnä 13 jäsentä. Vaalityöryhmien perustaminen.

• 14.2. Ystävänpäivän tempaus Koivurannan palvelukeskuksessa, mukana viisi yhdistyksen jäsentä + Krista Elisabeth (2 v.) Heinonen. Yleisöä, Koivurannan asukkaita oli n. 20 henkeä. Ohjelmasta vastasi Harjun koulun 3B-luokka opettajansa Maija Seppäsen johdolla.

• 21.2. Kokoomusnaisten Liiton pääsihteeri Elina Laavi vieraili kokouksessamme Poleenin yläkerrassa. Elina kertoi Naisten Liitosta ja rohkaisi kunnallisvaalityön aloitusta. Läsnä oli kahdeksan jäsentä ja kaksi lehtinaista.

• 9.4. Kevätkokous Lomatrion uusitussa saunakabinetissa Jaana Leskisen vieraana. Sosiaalilautakunnan pj. Ilpo Hänninen (Kesk.) piti poliittisen katsauksen.

• 9.-10.5. Hevosvoimatalkoot Kieman tallilla. Talkoissa mukana perjantaina 15 henkeä, joista kahdeksan miestä, lauantaina 11 henkeä, joista kolme puolisoa. Työt loppuivat kesken!

• 19.5. Hevosvoimatalkoiden yhteenveto, vaaliasioita ym. Bovallius-hallissa pidetyssä kokouksessa (läsnä seitsemän).

• 23.8. Toivotalkoot Palvelutalo Abelin piha-alueella klo 13 – 14 lettukestien ja musisoinnin merkeissä. noin 10 yhdistyksen jäsentä, kolme ukko-kokoomuslaista, Teppo Leinonen (nuoret), lapsia. Seppo Nieminen johti yhteislaulua ja säesti sitä kitaralla. Pentti Manninen soitti haitaria. Yleisömenestys, n. 55 henkeä.

• 13.9. Etelä-Savon Kokoomusnaisten tapaaminen Pieksämäellä. Mukana Lenita Toivakka, piirin pj. ja kansanedustaja Mikkelistä, Vuokko Mikkonen, Arja Huittinen ja Mia Buda Savonlinnasta sekä yhdeksän yhdistyksen jäsentä. Ohjelmassa toritapahtuma (yleisöä n. 80), tutustuminen Iso-Pappilaan Ilkka Sepän johdolla sekä kokous ja kahvit Loma-Trion saunakabinetissa.

• 8.10. Kokous yhdessä muiden kokoomusjärjestöjen kanssa Kunnon Keskuksessa, läsnä 10 jäsentä, vaaliasioita.

• 13.11. Syyskokous Mirja Koistisen kotona, mukana kahdeksan jäsentä. Seija Hietakangas piti poliittisen katsauksen.

• 13.12. Pohjola-Nordenin järjestämään Lucia-juhlaan osallistuivat Päivi Harlin-Saarela Sakarinsa kanssa, Sirkka-Liisa ja Tapani Ikonen sekä Eila Hulkkonen. Pikkujoulukahvit sen jälkeen Poleenissa.

Kunnallisvaalit 2008

Vaalikampanjaa hallitsi yhdessä tekeminen. Kaikki paikkakunnan neljä kokoomusjärjestöä olivat alusta asti mukana. Erilaisia tapahtumia ideoitiin yhdessä suunnittelukokouksissa, joita pidettiin ainakin viisi kertaa (7.5., 28.7., 19.8., 21.9. ja 8.10.). 27.10. oli vielä vaalien palautekokous Matti ja Liisa Kodissa.

Sakari Saarela toimi ansiokkaasti kokoomusjärjestöjen yhteisenä vaalipäällikkönä, hyvänä aisaparinaan Päivi-puoliso.

Kunnallispoliittista ohjelmaa tekemään valittiin toimikunta, jossa olivat mukana Sakari Saarela, Anja Karjalainen ja Maiju Laakso. Toimikunta kokoontui kolme kertaa ja ohjelma hyväksyttiin 9.6. Kanttilassa. Vaalikamppanja sai vauhtia, kun Pieksämäen kokoomusjärjestöjen jättiputkitalkoot voitti valtakunnallisen Toivo-talkoot- kisan. Voitto toi yhteiseen vaalikassaan 3000 tervetullutta euroa, josta Taru Tujunen ilmoitti 29.9.

Ehdokkaiden hankinta oli vaalityön raskain vaihe. Ehdokkaita saatiin lopulta 30, joista 10 naista. Naisten joukossa oli neljä yhdistyksemme jäsentä: Jaana Leskinen, Anja Karjalainen, Anna-Maria Kovanen ja Karin Karjalainen.

Vaaliliitto Kristillisen Liiton kanssa solmittiin 15.9.

Toivotalkoot ja muut vaaleihin liittyneet tapahtumat

• 11.8. Ministeri Jan Vapaavuori vieraili Pieksämäellä pääaiheena Ideapark-suunnitelma.

• 22.8. Immeisten tori, yhdistysten esittely torilla, mukana 5 – 6 jäsentä.

• 23.8. Voittoisat toivotalkoot klo 10 – 12 aiheena jättiputkien hävittäminen. Klo 13 – 14 Lettukestit Abelin asukkaille (erillinen raportti tehty).

• 4.10. Jättiputkitalkoiden jatko aamupäivällä.

• 6.10. Kokoomuksen vaalistartti torilla, mukana Lenita Toivakka, 80 kävijää.

• 11.10. ”Iloinen perhetapahtuma” Nukkekodin maastossa. Heikki Skyttä ideoi. Sadesäästä huolimatta kävijöitä oli n. 50.

• 13.10. – 25.10. Korva-kahvila toimi Keski Caféssa ma – pe klo 13 – 15, la klo 11 – 13. Heikki Skyttä ja Anja Karjalainen paikalla miltei päivittäin.

• 23.10. Kokoomusehdokkaat vierailivat pienellä joukolla ensin Virtasalmella Salen pysäköintialueella ja illalla Jäppilän Kievarissa, jossa Anja Karjalainen oli mukana.

• 25.10. Suuri toritapahtuma, lettukestit Korva-kahvilan edustalla. Anja Leinonen ja Kaarina Puikkonen ahkeroivat letun paistajina. Kävijöitä oli peräti 400, paikalla oli jatkuva jono lettutarjoiluun ja Korva-kahvilaan. Arvottiin kolme Anja Karjalaisen lahjoittamaa taulua.

• 26.10. Vaalivalvojaiset Seurojentalolla.

Vaalien tulos

Kokoomuksen ja Kristillisdemokraattien vaaliliitto sai yhteensä 2337 ääntä, joista Kokoomuksen osuus 1787 ja Kristillisdemokraattien 550. Kokoomuksen ääniosuus nousi 16,7 prosenttiin edellisten kunnallisvaalien 13.0:sta. Kokoomus sai kahdeksan valtuustopaikkaa, Kristillisdemokraatit kolme. Vaaliliitosta oli hyötyä, sillä ilman vaaliliittoa KD:n kolmas paikka olisi mennyt keskustalle ja lautakuntapaikkoja olisimme saaneet vähemmän.

Kokoomuksen ylivoimainen äänikuningatar oli Jaana Leskinen 249 äänellä. Anja Karjalainen sai 53, Anna-Maria Kovanen 22 ja Karin Karjalainen 7. Kiitokset kaikille ehdokkaiksi ryhtyneille, olitte omalla panoksellanne tuomassa Kokoomukselle vaalivoittoa! Jaana Leskinen oli mukana neuvottelemassa luottamushenkilöpaikkajaosta. Muut neuvottelijat olivat Juhani Keinonen, Mauri Heinonen ja Mikko Laakso.

Kansion opintokerhot

Kansallisen Sivistysliiton Opintokeskus Kansion opintokerhoja on kuluvana vuonna ollut kolme, joista kaksi liittyi vaaleihin: Yksi opintokerho (ohj. Maiju Laakso) paneutui kunnallisvaalien ehdokashankintaan ja ehdokkaiden perehdyttämiseen sekä vaalikampanjaan, työtunteja oli 35.

Toisen vaalikerhon (ohj. Marjatta Juppi) aiheena oli kunnallisvaaliehdokkaiden tunnetuksi tekeminen ja varainhankinta vaalityöhön.

Kolmannen kerhon ohjaaja oli Pirjo Lankinen. Tavoitteena oli kokoomusnaisten aktivointi toimintaan, uusien jäsenten perehdyttäminen ja jäsenhankinta, työtunteja 22.

Pirjo Lankinen on kansiovastaavana huolehtinut raportoinnin ja muun yhteydenpidon Kansion toimistoon.

Talous, varainhankinta ja stipendit

Yhdistyksen tilin saldo oli vuoden lopussa 1410 €. Suurin menoerä olivat kunnallisvaalit, noin 900 €. Budjettiin oli varattu 300 €, lahjoituksia tuli 200 € (Eila ja Mirjami), Etelä-Savon Kokoomusnaisten piiriltä saatiin 400 €. Menopuolella mainokset ja lehti-ilmoitukset veivät suurimman osan, yhteensä 500 €. Kokoomusjärjestöjen yhteiseen vaalikassaan lahjoitettiin 300 €. Hevosvoimatalkoot olivat edelleen tärkein tulonlähde, tuotto oli 533 €. Kansion opintokerhot tuottivat 256,40 €. Naisten- messuille meno peruttiin, koska tänä vuonna ei saanut järjestää arpajaisia.

Keväällä jaettiin taas perinteinen 50 €:n stipendi Meriluodon koulun yhdeksäsluokkalaiselle Joni Naukkariselle. Hän oli eniten korottanut arvosanojaan viimeisenä opiskeluvuonna.

Etelä-Savon Kokoomusnaisten piirin toiminnasta

Etelä-Savon Kokoomusnaisten piiri herätettiin henkiin perustamiskokouksessa 1.4. Mikkelissä. Piirin puheenjohtajaksi tuli kansanedustaja Lenita Toivakka, varapuheenjohtajaksi Vuokko Mikkonwn Savonlinnasta. Piirisihteeriksi valittiin myöhemmin Marianne Kuukkanen, rahastonhoitajaksi Kirsti Mansikkala Mikkelistä. Pieksämäen edustajat piirihallituksessa olivat Pirjo Lankinen (varalla Tuula Husso) ja Mirja Koistinen (Anja Leinonen).

Piirihallitus kokoontui viisi kertaa.

Edustukset

• Puheenjohtajapäivään 15.3. Kouvolassa osallistuivat Annamari Kontio ja Anja Leinonen.

• Etelä-Savon Kokoomusnaisten piirin perustamiskokoukseen 1.4. Mikkelissä osallistuivat Pirjo Lankinen, Tuula Husso ja Maiju Laakso.

• Kokoomusnaisten piirihallituksen järjestäytymiskokouksessa Mikkelissä yhdistystä edusti Maiju Laakso.

• Kansallisen Kokoomuksen puoluekokouksessa 13. – 15.6. Tampereella virallinen edustajamme oli Anja Leinonen, tarkkailijana Pirjo Lankinen.¨

• Etelä-Savon Kokoomusnaisten tapaamisessa Savonlinnassa la 2.8. olivat mukana Eila Hulkkonen, Pirjo Lankinen ja Maiju Laakso.

• Etelä-Savon Kokoomusnaisten risteilyllä 20.8. partiolaisten Lola-laivalla keinuivat Saimaan aalloilla 40 osallistujan joukossa Anja Karjalainen, Pirjo Lankinen ja Maiju Laakso.

• Etelä-Savon Kokoomusnaisten syyspiirikokoukseen talvimyrskyisenä päivänä 23.11. osallistuivat Pirjo Lankinen, Maarit Valkonen ja Maiju Laakso.

• Etelä-Savon Kokoomuksen syyspiirikokouksessa 13.12. Mikkelissä yhdistystä edusti Jaana Leskinen.

Lopuksi

Olipa uskomaton toimintavuosi, varmasti lähihistorian työläin! Se näkyy tässä toimintakertomuksessakin, josta tuli turhankin pitkä. Kunnallisvaalien jälkeen saattoi havaita, miten tärkeää olisi aktivoida naisia poliittiseen toimintaan. Sopivista naisista oli pulaa monia luottamushenkilöpaikkoja täytettäessä. Tasa-arvolaki edellyttää, että luottamuselimissä on vähintään 40 % kumpaakin sukupuolta. Ensi kunnallisvaaleissa tulee olla enemmän naisehdokkaita. Siinäpä tulevaisuuden tehtäväkenttää Pieksämäen Seudun Kokoomusnaisille.

Hallitus