Kulttuuripappila Sylvin pihatalkoot 18.5.

Kun ensimmäinen talkoolainen, Esko Karjalainen, saapui Pappilanmäelle, olivat häntä vastassa kulttuurituottaja Ilkka Seppä, Iso-Pappilan tukiyhdistyksen Primus motor ja hänen puolisonsa Satu Seppä. Esko oli ihmetellyt, ”että onpa iso piha-alue, eikä ketään muita paikalla…” Pian alkoi kuitenkin tulla lisää talkooväkeä, Kaarina Puikkonen oli jo haravoimassa, kun Mirja ja Maiju saapuivat paikalle. Sakari Saarela tuli pakettiautolla peräkärry täynnä haravia, oksasaksia ym. työkaluja. Paljon työkaluja oli myös Lankisten autossa. Alpo eli ”Ape” on oikea moniosaaja, joka taitaa työkalujen teroituksen, hitsauksen ja myös muut metallityöt. Vähän myöhemmin saapuivat Sirpa Heiskanen ja Marja-Liisa Leikas digikameroineen sekä Eero Nyyssönen, tuttu jo viime syksyn jättiputkitalkoista.

Alkoi heti armoton lehtien haravointi. Niitä oli tosi paljon. Onneksi sää suosi ja aurinko paistoi. Lehdet vedettiin isoilla pressuilla pihan länsireunalla oleviin vanhoihin kellarikuoppiin. Hiki siinä hommassa tuli ja lehdet pölisivät. Onneksi kukaan ei saanut allergiakohtausta.

Kokoomusnaisten perinteiden mukaisesti nautittiin välillä kunnon talkookahvit. 83-vuotias jäsenemme, hiljattain kultaisen ansiomerkin saanut Kaarina Räsänen, oli leiponut savolaista perinnerieskaa, joka maistui herkulliselta munavoin kanssa. Kaarina Puikkonen oli tuonut vaikka mitä, äsken leivottuja pullia, pikkuleipiä ja vielä kuivaa kakkua. Eipä nälkä ollut vieraanamme näissäkään talkoissa, enemmän ehkä jano, kun kukaan ei hoksannut tuoda mehua mukanaan.

Kahvien jälkeen työt jatkuivat. Sakari vietti suurimman osan ajasta puissa karsien kuivia oksia, jotka kuljetti vielä peräkärryllään pois. Onneksi ei tippunut puusta.

Seitsemän jälkeen alkoi jo vähän väsyttää, mikä ilmeni mm. siten, että Kokoomusnaisten pj. alkoi lievästi kiroilla… Etupihan nurkkauksen lehdet olivat pakkautuneet tiiviiksi kasoiksi eikä niistä tuntunut tulevan loppua. Selviydyttiin kuitenkin ja työt lopetettiin noin klo 20.

Paljon saatiin aikaan. Iki ja Satu Seppä olivat tosi tyytyväisiä. Kuka vielä epäilee, ettei Kokoomus ole työväenpuolue. Ainakin se on sitä Pieksämäellä! Teot puhuvat. Oli hienoa olla mukana vanhan kulttuurimiljöön (pappila on vuodelta 1804) hoitamisessa.

Muistiin merkitsi
Maiju Laakso, Kokoomusnaisten pj.