Puolueiden yhteinen viesti vaalityöhön ja keskinäiseen vuorovaikutukseen

Politiikkaan kuuluu erilaisten mielipiteiden reipaskin vaihto. Parhaat päätökset syntyvät, kun eri näkökulmia punnitaan laajasti ja rakentavasti. Mielipiteiden vaihtoon ja poliittiseen keskusteluun ei kuitenkaan kuulu toisia loukkaava tai uhkaileva puhe. Poliittiset toimijat ovat myös itse vastuussa siitä, millaista keskustelu ilmapiiriä pidetään yllä tai millainen on poliittinen ilmapiiri omalla alueella. Jokainen on vastuussa omista puheista ja kirjoituksista, eikä kenenkään pidä tehdä toisten osallistumista mahdottomaksi.

Vallitseva ja haastava koronatilanne siirtää vaalityötä ja keskustelua entistä enemmän sosiaaliseen mediaan. Myös siellä tulee voida toimia joutumatta loukatuksi, uhatuksi tai henkilökohtaisuuksiin menevän kirjoittelun kohteeksi. Se, miten kohtelemme toisiamme kasvotusten, tulisi olla tapa, jolla kohtelemme toisiamme myös nettiympäristössä. Aikuisina ja poliitikkoina annamme esimerkkiä myös lapsille ja nuorille, toimitaan siis sen mukaisesti.

Me allekirjoittaneet puolueiden edustajat Kaakkois-Suomesta vetoamme kuntavaaliehdokkaisiin yli puoluerajojen:

• Käydään keskustelua sosiaalisessa mediassa ja vaalikentillä toisia kunnioittavasti ja arvostavasti.
  • Noudatetaan vallitsevia korona -rajoituksia vaalityössä. Olemme esimerkillämme ja toiminnallamme myös omalta osaltamme vastuussa siitä, ettei tilanne pandemian osalta alueellamme pahene.

Tammikuu 2021

Sanna Koskenranta, toiminnanjohtaja, Kaakkois-Suomen Sosialidemokraatit ry