Lettukestit torilla

Pilvistä, heikkoa sadetta, kylmä pohjoistuuli ja lämpötila +4°C! Siinäpä tilanne, kun aamulla klo 9 jälkeen ryhdyimme pystyttämään seurakunnan telttaa torille lettukestejä varten. Torikauppiaiden ilmeet olivat hyväntahtoisen hilpeitä, kun he seurasivat meidän epätoivoista yritystämme saada teltta kuntoon. Kaikesta näki, että arkkitehti puuttui. Sakari Saarela oli kokousmatkalla eikä rakennustyöstä tahtonut tulla mitään, vaikka vaimonsa Päivi oli mukana pystytyksessä. Saimme kuitenkin kehyksen pystyyn, siihen tuulensuojaksi seinän ja mikä tärkeintä, KOKOOMUS-julisteet ripustetuksi sen varaan.

Heikki Skyttä toi veturitalleilta ison lettupannun, joka saatiin toimimaan, kunhan opittiin, että kun haluttiin nostaa lämpötilaa, piti säätöruuvia kääntää miinusmerkin suuntaan. Kaarina Puikkonen Ukko-Kokoomuksesta oli hankkinut hillon ja valmistanut taikinan ja aloitti letunpaiston. Siinä ohessa hän kouli tähän työhön Kokoomusnaiset Maiju Laakson ja Marja-Liisa Leikkaan, jotka eivät ennen olleet paistaneet lettuja tällä menetelmällä. Opetus oli laadukasta ja oppilaat motivoituneita, sillä Kaarinan poistuessa klo 11:ksi Sapan kioskia hoitamaan oli työssä kaksi oivaa letunpaistajaa. Päivi Harlin-Saarela hoiti tarjoilua, jakeli mehua ja haki S-Marketista lisää pahvilautasia ja haarukoita. Sirpa Heiskanen kävi ikuistamassa talkoot digikamerallaan.

Ajoittainen heikko sade ei haitannut tapahtumaa. Pikemminkin huono sää oli avuksi, sillä vaikka jono oli jatkuva, odotusajat eivät muodostuneet kohtuuttoman pitkiksi. Lettuja paistettiin runsaat kaksi tuntia ja niitä kului runsaat 150. Ukko-Kokoomuksen Kalevi Hiekkanen, Mikko Laakso, Juha Laurikainen, Heikki Manninen ja Kim Silander seurustelivat yleisön kanssa ja jakoivat vaalimainoksia. Viimeisistä taikinatipoista syntyneet letut valmistuivat klo 12.15. ja Heikin värväämät kuljettajat veivät lettupannun talteen.

Kokoomus oli tuona päivän ainoa torilla esiintynyt poliittinen ryhmä.

Vaalimainoksista mielenkiintoinen havainto: Puuskainen tuuli? kohteli vaalimainoksia valikoiden. Kokoomuksen ja SDP:n mainokset eivät pysyneet telineissä ja tilalle myrsky toi erään muun ryhmän mainoksia. Vasta perjantaina 4.6. kiinnitetyt mainokset kestivät, vaikka tuuli ja satoi.

Lettukestit torilla

Kokoomus oli tuona päivän ainoa torilla esiintynyt poliittinen ryhmä.

Ministeri Jyri Häkämies vieraili Pieksämäellä

Pieksämäen Kokoomusjärjestöt järjestivät yhdessä Etelä-Savon Kokoomuspiirin kanssa maanantaina 1.6.2009 klo 11 – 12 Pieksämäen torin esiintymislavan tienoilla EU-vaalitilaisuuden. Tilaisuuden päävieras oli puolustusministeri Jyri Häkämies ja tilaisuudessa olivat mukana EU-vaaliehdokkaat Riikka Railimo Mikkelistä ja Heikki Kauppi Helsingistä. Lisävahvistuksena olivat paikalla kansanedustaja Olli Nepponen sekä piirin toiminnanjohtaja Pekka Selenius.

Paikan varauksen hoiti Mikko Laakso, joka yhdessä Sakari Saarelan kanssa laittoi paikat kuntoon ennen tilaisuuden alkua. Pekka Seppä toi äänenvahvistuslaitteet ja sai ne viritetyksi toimintakuntoon. Kokoomusnaiset olivat mehutarjoilun järjestämisessä taas päävastuun kantajina. Mehut ja monet tykötarpeet huolehti Anja Leinonen, tarjoilu- ja esittelypöydän hoitivat Päivi Harlin-Saarela, Mirja Koistinen ja Pirjo Lankinen sekä Kaarina Puikkonen Ukko-Kokoomuksesta. Marja-Liisa Leikas hoiti valokuvauksen ja Maiju Laakso hyöri milloin missäkin. Anja Karjalainen jututti ihmisiä ja Eila Hulkkonen oli kunniavieraana. Maiju esitteli hänet Riikka Railimolle jäsenenä, jolla on takanaan kokoomustaivalta yli 62 vuotta! Aurinko siivitti tunnelmaa, ihmiset iloisia. Ukko-Kokoomuksesta oli ihmisten kanssa seurustelemassa myös Kalevi Karjalainen, Juhani Keinonen ja Juha Laurikainen.

Ehdokkaat keskustelivat vilkkaasti toriyleisön kanssa. Myös ministeri Häkämiehellä ja kansanedustaja Nepposella oli asiakkaita kaiken aikaa. Vaalimainoksia jaettiin iso määrä. Ihmisiä oli tosi paljon, mehumukeja kului noin 200!

Ministeri Jyri Häkämies vieraili Pieksämäellä

EU-vaalitilaisuus sunnuntaina 8.3.

Meillä on ilo kertoa, että ensimmäinen kokoomuslainen EU-vaaliehdokas saapuu Pieksämäelle esittäytymään ensi sunnuntaina, 8.3.2009. Kokoontumispaikka on Savon Solmun parvikabinetti ja tilaisuus alkaa klo 15.30. Vieraanamme on silloin mikkeliläinen Riikka Railimo (os. Kervinen). Hänellä on yli 10 vuoden EU-kokemus ja valmis kontaktiverkosto Euroopan unionin päätöksentekoelimissä. Hänen työhistoriansa, kansainväliset luottamustoimensa sekä erinomainen kielitaitonsa antavat hänelle erinomaiset valmiudet Euroopan parlamentin jäseneksi.

”Europarlamenttiin tulee valita EU-asiantuntija, jolla on kykyä ja halua vaikuttaa Brysselissä”, sanoo kansanedustaja Lenita Toivakka. ”Railimolla on vankka ja monipuolinen kokemus EU-politiikasta. Nykyisessä työssään Brysselin Itä-Suomen EU-toimiston johtajana hän on keskittynyt EU-aluepolitiikkaan ja osoittanut kykynsä pitää koko Itä-Suomen ja myös koko maan puolta” tiivistää Toivakka.

Tervetuloa!