Hevosvoimatalkoot 2009

Järjestyksessä 14. hevosvoimatalkoot, ensimmäiset olivat keväällä 1996, saatiin taas pitää koivujen ollessa hiirenkorvalla ja sään ollessa sopiva 13. toukokuuta 2009. Aurinko paistoi ja lämpötila oli 13 – 14°C, tuuli kuivasi hien. Illansuussa tuli pieni sadekuuro, joka ei enää haitannut. Ilahduttavaa oli, että tänä vuonna saatiin talkoisiin uutta, tehokasta miestyövoimaa. Alpo, ”Ape” Lankinen, Pirjon mies ja Kokoomukseen äskettäin liittynyt Heikki Manninen olivat paikalla Kieman tallilla heti klo 14. Sakari Saarela oli myös saapunut, kun Mikon kanssa tulimme pihapiiriin. Kun talkoot alkoivat, oli paikalla neljä miestä ja yksi nainen!

Lannan säkittäminen lähti heti ripeästi käyntiin. Pian liittyi joukkoon Tuula Husso ja kohta Anja Leinonen Voittonsa kanssa. Ensimmäisen kahvitauon jälkeen ehti mukaan talkoovastaavamme Marke ja monissa talkoissa mukana ollut Erkki Korhonen peräkärryineen. Ikoset, Sirkka-Liisa ja Tapani liittyivät myös joukkoon pitkästä aikaa. Amu-sihteerimme valkoisessa pusakassa heilui lapion kanssa lantakaivannossa, kun Erkin kanssa saavuimme ensimmäiseltä säkkienjakelukeikalta. Parahiksi ehdimme toiselle lakisääteiselle kahvitauolle puoli viiden jälkeen.

Nälkä ei ollut vieraana näissäkään talkoissa. Anja oli tuonut ruisleipää, silliä ja suuren määrän leikkeleitä ja vielä toscakakkua. Tuula toi äsken leivottua Dallaspullaa ja Sirkka-Liisa omenapiirakkaa. Marke oli keittänyt kahvia pumpputermokseen ja Maiju termospulloon. Kahvi olikin ainoa artikkeli, joka kului loppuun. Sitä olisi ehkä voinut varata vähän enemmänkin. Talon isäntäväki, Pirkko Korkeakangas-Kiema ja puolisonsa Aimo pyydettiin myös kahville perinteiseen tapaan.

Viiden maissa todettiin, että kaikki ennakkotilaukset, noin 130 säkkiä, oli saatu pussitetuksi. Jakokin onnistui samana iltana, joten toista talkoopäivää ei tarvittukaan. Taas kävi niin, että Ansku ja Harri joutuivat hakemaan tilaamansa 20 säkkiä valmiiksi pussitettuina tallin nurkalta, kun eivät työkiireiden vuoksi ehtineet talkoisiin tänäkään vuonna. Ensi vuonna täytynee vähän hidastaa tahtia, että työläisetkin kerkiävät mukaan. Olipa taas tosi hauska päivä! Kiitokset kaikille työläisille ja tarjoiluista huolehtineille!

Muistiin merkitsi
Maiju Laakso