Puheenvuoro: Pieksämäen brändi kirkkaammaksi – nyt on oikea hetki!

Pieksämäellä on hyvä vire. Uusia hankkeita syntyy, yritykset investoivat ja yhteisöllisyys on vahvaa. Alueella on nähtävissä monia positiivisia signaaleja, jotka kertovat siitä, että Pieksämäellä on vetovoimaa ja kehitystä tapahtuu useilla rintamilla. Nyt kun huhtikuun kuntavaaleissa valittava uusi kaupunginvaltuusto aloittaa uuden kuntastrategian ja elinvoimaohjelman työstämisen, on samalla erinomainen tilaisuus tarkastella ja terävöittää myös Pieksämäen kaupunkibrändiä.

Mitä haluamme Pieksämäestä viestiä ja kenelle? Kaupunkibrändi ei ole pelkkä logo tai slogan, vaan se kiteyttää kaupungin identiteetin ja kertoo tarinan, jonka haluamme muiden kuulevan. Kaupunkibrändi on muutakin kuin mainostaulu tien varressa tai logo messuilla jaettavassa suklaakonvehdissa – se on syytä nähdä työkaluna, jonka avulla lisätään elinvoimaa ja ponnistellaan kohti yhdessä sovittuja tavoitteita. On tärkeää, että Pieksämäen brändi heijastaa sen vahvuuksia ja vetovoimatekijöitä.

Miten Pieksämäki voisi erottua positiivisella tavalla kaikkien muiden kuntien joukosta? Puhdasta luontoa ja kauniita maisemia tarjoavat lähes kaikki Suomen kunnat – jopa betoninen Kouvola. Siksi Pieksämäen täytyy löytää oma ainutlaatuinen kulmansa, joka erottaa sen edukseen ja puhuttelee oikeita kohderyhmiä. Voisiko Pieksämäki profiloitua erityisen vahvana yrittäjyyden ja innovaatioiden keskuksena, sujuvana kaavoittajana, kasvun mahdollistajana, kulttuurin ja tapahtumien keitaana tai perheystävällisenä kaupunkina, jossa arki rullaa sujuvasti?

Brändin ajanmukaistaminen ei tarkoita kaiken vanhan romuttamista, vaan tavoitteiden ja viestin kirkastamista. Mitä voisimme tehdä toisin, jotta Pieksämäki erottuu entistä paremmin? Miten voimme tavoittaa ne ihmiset ja yritykset, jotka voisivat nähdä Pieksämäen omana tulevaisuuden kotinaan tai investointikohteena?

Kaupunki ei voi yksin rakentaa brändiään, vaan se syntyy yhdessä asukkaiden, yritysten ja yhteisöjen kanssa. Nyt on oikea aika käydä keskustelua ja määritellä, mikä tekee Pieksämäestä erityisen – ja ennen kaikkea, miten voimme kertoa sen maailmalle yhä paremmin. Kun suunta on selkeä, viesti on vahva ja houkutteleva. Jos koskaan, niin Pieksämäen aika on juuri nyt.

Heikki Skyttä
kaupunginvaltuuston 1. vpj, kok.

Puheenvuoro on julkaistu Pieksämäen Lehdessä 25.2.2025