Lettukestit torilla

Pilvistä, heikkoa sadetta, kylmä pohjoistuuli ja lämpötila +4°C! Siinäpä tilanne, kun aamulla klo 9 jälkeen ryhdyimme pystyttämään seurakunnan telttaa torille lettukestejä varten. Torikauppiaiden ilmeet olivat hyväntahtoisen hilpeitä, kun he seurasivat meidän epätoivoista yritystämme saada teltta kuntoon. Kaikesta näki, että arkkitehti puuttui. Sakari Saarela oli kokousmatkalla eikä rakennustyöstä tahtonut tulla mitään, vaikka vaimonsa Päivi oli mukana pystytyksessä. Saimme kuitenkin kehyksen pystyyn, siihen tuulensuojaksi seinän ja mikä tärkeintä, KOKOOMUS-julisteet ripustetuksi sen varaan.

Heikki Skyttä toi veturitalleilta ison lettupannun, joka saatiin toimimaan, kunhan opittiin, että kun haluttiin nostaa lämpötilaa, piti säätöruuvia kääntää miinusmerkin suuntaan. Kaarina Puikkonen Ukko-Kokoomuksesta oli hankkinut hillon ja valmistanut taikinan ja aloitti letunpaiston. Siinä ohessa hän kouli tähän työhön Kokoomusnaiset Maiju Laakson ja Marja-Liisa Leikkaan, jotka eivät ennen olleet paistaneet lettuja tällä menetelmällä. Opetus oli laadukasta ja oppilaat motivoituneita, sillä Kaarinan poistuessa klo 11:ksi Sapan kioskia hoitamaan oli työssä kaksi oivaa letunpaistajaa. Päivi Harlin-Saarela hoiti tarjoilua, jakeli mehua ja haki S-Marketista lisää pahvilautasia ja haarukoita. Sirpa Heiskanen kävi ikuistamassa talkoot digikamerallaan.

Ajoittainen heikko sade ei haitannut tapahtumaa. Pikemminkin huono sää oli avuksi, sillä vaikka jono oli jatkuva, odotusajat eivät muodostuneet kohtuuttoman pitkiksi. Lettuja paistettiin runsaat kaksi tuntia ja niitä kului runsaat 150. Ukko-Kokoomuksen Kalevi Hiekkanen, Mikko Laakso, Juha Laurikainen, Heikki Manninen ja Kim Silander seurustelivat yleisön kanssa ja jakoivat vaalimainoksia. Viimeisistä taikinatipoista syntyneet letut valmistuivat klo 12.15. ja Heikin värväämät kuljettajat veivät lettupannun talteen.

Kokoomus oli tuona päivän ainoa torilla esiintynyt poliittinen ryhmä.

Vaalimainoksista mielenkiintoinen havainto: Puuskainen tuuli? kohteli vaalimainoksia valikoiden. Kokoomuksen ja SDP:n mainokset eivät pysyneet telineissä ja tilalle myrsky toi erään muun ryhmän mainoksia. Vasta perjantaina 4.6. kiinnitetyt mainokset kestivät, vaikka tuuli ja satoi.