Kokoomus ja KD vaaliliitoon Etelä-Savossa

Etelä-Savon Kokoomus ja Suomen Kristillisdemokraattien Etelä-Savon piiri ovat päättäneet tehdä vaaliliiton vuoden 2011 eduskuntavaaleissa Etelä-Savon vaalipiirissä. Puolueilla oli vaaliliitto myös edellisissä eduskuntavaaleissa ja se toi liitolle kaksi paikkaa. Vaaliliitto asettaa täyden listan 14 ehdokasta joista Kokoomus asettaa 11 ja Kristillisdemokraatit 3.

Puolueiden kannatuskehitys ja maakunnan asetelmat muiden puolueiden osalta viittaavat siihen, että vaaliliitolla on erittäin hyvät mahdollisuudet pitää nykyinen paikkamääränsä. Viimeisten puoluekannatusmittausten perusteella vaalipiirin paikat jakautuisivat siten, että kokoomuksen ja kristillisdemokraattien vaaliliitto saisi kaksi paikkaa, sekä keskusta ja sosialidemokraatit kumpikin 2. Vihreiden ja perussuomalaisten kannatus ei riittäisi edustajapaikkaan.

Kokoomus on nimennyt 9 ehdokasta ja nimeää kaksi ehdokasta lisää vuoden alussa. Vaaliliiton viime vaaleissa eniten ääniä saaneet ehdokkaat, kokoomuksen kansanedustajat Olli Nepponen ja Lenita Toivakka sekä vaaliliiton ensimmäinen varaedustaja Teuvo V. Riikonen, ovat ehdolla myös näissä vaaleissa. Muutoin Kokoomuksen ehdokasjoukko on uudistunut. Nyt julkistettujen kokoomusehdokkaiden keski-ikä on  38,8 vuotta.

Kokoomuksen ehdokkaat ovat:

• Aho Eero (26) ylipalomies, Mikkeli
  • Halko Harri (57) insinööri (amk), suunnitteluinsinööri, Savonlinna
  • Kokko Sampsa (34) metsänhoitaja, yrittäjä, Savonlinna
  • Nepponen Olli (70) kansanedustaja, prikaatikenraali, Mikkeli
  • Palonen Juhani (60) VTM, upseeri evp. johtaja (senior advisor), Mikkeli
  • Päivinen Mira (34) YTM, perusturvajohtaja, Pieksämäki
  • Räsänen Annaliisa (20) YO, Etelä-Savon kok. nuorten Pj, Mikkeli
  • Skyttä Heikki (35) yrittäjä, Pieksämäki
  • Toivakka Lenita (49)kansanedustaja, KTM Mikkeli

Kristillisdemokraatit ovat nimenneet seuraavat kolme ehdokasta:

• Järvinen Sami (39) toiminnanjohtaja, kenttäpäällikkö, Mikkeli